Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

18.10.2017

Zdravé instantné raňajky?

ilustratívny obrázok

To znie ako sci-fi! Aspoň pre tých, čo sa niekedy zamysleli nad tým, čo konzumujú. Instantné raňajky sú dnes bežná vec. Nasypať misku „cereálií“ a zaliať mliekom, chytiť do ruky balíček sušienok ktoré dodajú energiu na celé dopoludnie, šuchnúť do seba fľaštičku probiotického zázraku, ktorý okolo nás vytvorí neviditeľný ochranný filter ... Brucho je spokojné, čas na chvíľu prestáva byť naším nepriateľom.

Čo však robiť, keď chcem raňajky rýchle, ale zároveň zdravé?

Kto chodí skoro do práce, asi povie „tak to ťažko“
Kto má deti, ktoré treba chystať do škôlky/školy (kolotoč: vstávame, obliekame sa, umývame sa, kto má čas na rozcvičku, nachystať desiatu, obliecť seba aby sa nevychádzalo z domu v pyžame a s účesom ešte zo sobotného plesu ....) povie „nonsens“
Kto je na to všetko sám a má za sebou poloprebdetú noc nepovie nič, len prevráti oči stĺpkom, v duchu si poklepe na čelo a deťom aj sebe strčí do ruky suchý rožok.
Občas máme také rána asi všetci.

Napriek tomu je však možné podozrivú kombináciu rýchlosti a zdravia dosiahnuť, alebo sa k nej aspoň priblížiť. Už to približovanie sa môže byť prvým veľkým úspechom.

Aby sme nechodili okolo horúcej kaše a zbytočne netárali, tu je niekoľko tipov ako na to rýchlo a zdravo.


SMOOTHIE

smoothie
Smoothie je úžasná vec. Smoothie je skvelé v tom, že:
  • je hotové v mihu oka
  • zvuk pri jeho výrobe prebudí posledných spachtošov (vrátane nás samotných)
  • výborne chutí
  • aj pri pomerne malom objeme dokáže na dlho zasýtiť
  • môžeme ho skonzumovať za pochodu (v autobuse, pri šoférovaní, obháňaní detí, pri rannom stylingu, alebo pri prvých aktivitách na FB v kancelárii)
  • vieme ho obohatiť množstvom výživných látok (to vieme oceniť hlavní tí z nás, ktorí máme vo zvyku dopovať sa rôznymi výživovými doplnkami). Nedávno ma po všetkých smeroch (vynímajúc farbu) milo prekvapila kombinácia banán + avokádo + biely jogurt + ľanový olej + zelený kamut + škorica + reishi v prášku.
  • „Obohatenie“ funguje tiež ako eufemizmus pre maskovanie rôznych ingrediencií, ktoré chceme zákerne podsunúť našim blízkym (napr. rybí olej deťom, alebo macu drahému partnerovi).
Viac tipov na smoothie nájdete v našej receptovej sekcii.

Smoothie má však svoje obmedzenia.

  1. V procese mixovania sa vraj uvoľňujú peptidy a môžu sa stať horšie stráviteľnými.
  2. Z pohľadu tradičnej čínskej medicíny mixované potraviny vnášajú do organizmu chaotickú energiu.
  3. Smoothie sa často pripravuje z ochladzujúcich potravín a preto nie je vhodné pre zimomrivých ľudí a v chladnom počasí.
  4. Hladká konzistencia smoothie pripomínajúca nápoj nás zvádza ho piť. Treba si však uvedomiť, že smoothie je JEDLO a treba sa k nemu tak správať. Na to aby sme jeho zložky dobre strávili a následne vedeli využiť, je dôležité premiešať ho v ústach so slinami, ktoré začínajú proces trávenia. Číňania hovorievajú, že vodu treba jesť a jedlo piť. To znamená, že nápoje netreba do seba liať ako do výlevky, ale nechať v ústach zohriať a premiešať so slinami a jedlo hrýzť tak dlho, kým nemá viac menej tekutú konzistenciu (keďže žalúdok nemá zuby). Len vtedy dosiahneme optimálne podmienky na využitie toho čo jeme a pijeme.
Napriek všetkým týmto námietkam je pre mňa smoothie slušný ašpirant na Nobelovu cenu roka za super rýchle a zdravé raňajky.

INSTANTNÉ KAŠE

breakfast-1209260_1920
Instantná kaša sa fajnšmekrom na prvý pohľad iste nebude javiť ako ktovieaké terno. Ale na druhý pohľad možno zmenia názor.
Keď ju vhodne doplníme funkčnými zdravými surovinami, hneď je to iná pesnička. Zdravý tuk (ghee, kokosový, ľanový alebo pestrecový olej), oriešky a semiačka, sušené neprisladené a nesírené ovocie, orechové maslo, perníkové korenie, dobrá vláknina (inulín, hnedé proso či ryžová vláknina), rastlinný proteín a nejaké prírodné sladidlo (datľový sirup, kokosový cukor, alebo topinamburový sirup) v rozumnom množstve z kaše vyrobia prvotriednu zdravú pochúťku.
Rýchla príprava samotnej kaše a jej jednoduché dochutenie dáva priestor aj umeleckému vyjadreniu, ktoré ocenia najmä deti.

RAŇAJKOVÁ ZMES

Pod týmto názvom sa obvykle skrýva niečo naozaj zdravé (napr. zmes pohánky, ovocného prášku, semiačok a rôznych superfoods) a výhodou je, že nemusíte nič zmiešavať. Rátajte však s tým, že budete musieť siahnuť hlbšie do vrecka.

MUSLI

muesli-1376572_1920
Už sa vyrábajú aj zdravé aj dobré aj naše slovenské. Bez (zbytočného) cukru, bez stužených tukov a iných nemilých prísad. Treba si trochu priplatiť, ale obvykle to stojí za to. Celkom jednoducho je však možné vyrobiť si aj domáce a zvládnu to aj úplní kuchynskí analfabeti. Tým rozumej aj deti, s ktorými si z výrobu raňajkovej dobroty môžete celkom slušne užiť, niekedy cez nudný daždivý víkend. Ja som v snahe primäť svoje deti jesť aj niečo iné ako hotové kupované „cereálie“, nakúpila veľa zdravých surovín (bezlepkové ovsené vločky, goji, physallis, konopné semiačka, mandle), dosť strednezdravých (datľové cukríky, ryžovo-kakaové guličky, ryžové a kukuričné lupienky) a pár menej zdravých (lentilky a bio gumené cukríky), pripravila misy na zmiešavanie a dózy na skladovanie výsledného produktu. Nahnala som domov kamarátov z ulice, dala som im základnú lekciu z delenia a nechala ich tvoriť. Nakoniec som len povysávala a všetci sme boli šťastní. Kamaráti odchádzali domov hrdí a s výslužkou a moje deti sa už tešili na najbližšie raňajky. Ráno stačilo nasypať, zaliať ryžovým mliekom a deti popri tom ako vo svojej miske hľadali tie 2 lentilky a 3 gumené medvedíky, zjedli aj kopec dobrých vecí. Tento model samozrejme vyžaduje istú mieru spolupráce zo strany ratolestí – aby to neskončilo pri tom že zjedia akurát len tie lentilky a medvedíkov. Ale dá sa to pri troche kreativity doladiť tak, aby deti boli sýte a maminka celá.

MUFFINY

food-2798130_1920
Muffiny sú prakticky blbuvzdorné (tým nechcem nikoho uraziť – chcem len povedať, že v rámci domáceho pečenia patria k najjednoduchším alternatívam) a neskutočne variabilné. Sladké slané bezlepkové, suché aj mokré suroviny sa dajú ľahko zamieňať podľa toho čo máte doma, viete tam prepašovať ovocie aj zeleninu, proteín či vlákninu, majú praktický tvar a v prípade potreby dokážu byť celkom cool. A vydržia pár dní, takže raz môžete mať muffin na raňajky, potom na desiatu a inokedy ako dezert. Deň vopred si to síce musíte odpracovať, ale potom ráno stačí len chytiť a zahryznúť. Medzi moje obľúbené varianty patria sladké tekvicové, mrkvové a makovo – slivkové. Na slano sú zas výborné cuketové so slaninkou, bryndzovo-cibuľové alebo hubové s petržlenovou vňaťou.

OSTATNÉ

Zdravých a rýchlych variánt je zdá sa dosť. Okrem spomínaných mi ešte napadá polievka, dobrý kváskový chlebík s nátierkou, ovocie …. Alebo len pohár teplej vody s citrónovou šťavou, prípadne melasou alebo zeleným jačmeňom. A vôbec nevadí, keď jeden deň odbijeme piškótou v tvare macíka alebo jogurtovým nápojom.
Veď zdravé raňajky môžeme predsa urobiť zajtra.
Alebo napozajtra.
Alebo od Vianoc?