Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

04.11.2017

Základy zdravého životného štýlu

ilustratívny obrázok

Existuje niekoľko jednoduchých zásad, ktoré sa oplatí vyskúšať pred tým, než začnete hľadať pomoc pri riešení vašich zdravotných problémov. Mnoho vecí dokážeme zmeniť k lepšiemu len tým, že zmeníme postoj k tomu čo a ako jeme.

1. V prvom rade sa sústreďte sa celkový príjem KVALITNEJ potravy

  1. Konzumujte ČERSTVÉ potraviny z KVALITNÝCH ZDROJOV
  2. Používajte potraviny v PRIRODZENEJ PODOBE (žiadne polotovary, hotové jedlá …)

2. Zamerajte sa príjem ZDRAVÝCH TUKOV

  1. Na tepelnú úpravu používajte nasýtené tuky: masť, maslo alebo GHEE, ryžový olej
  2. Na krátku tepelnú úpravu môžete použiť ryžový, olivový, z vlašských orechov, maslo
  3. Za studena oleje: ľanový, konopný, rybí, pestrecový …
  4. Dbajte na dostatočný príjem omega-3 nenasýtených mastných kyselín (ich prevaha je v ľanovom a rybacom oleji, vyvážený pomer má konopný olej). Dôležitý je pomer 1:3, čiže 1 porcia omega 3 na 3 porcie omega 6.
  5. Vyhýbajte sa týmto olejom: repkový, slnečnicový, kukuričný, arašidový a stuženým tukom

3. Jedzte PRIRODZENE BEZLEPKOVO

Dávajte si pozor na hotové bezlepkové výrobky ako sladkosti, múčne zmesi, pečivo, cestoviny … v mnohých prípadoch obsahujú kukuricu a sóju, čo sú pre Vás nevhodné potraviny. Bezpečné je používať základné potraviny (mäso, zeleninu, ovocie, strukoviny, obilniny, oriešky) alebo výrobky s čo najjednoduchším zložením (napr. jednodruhové múky, vločky ..)

4. Nekonzumujte BEŽNÉ SLADKOSTI

Sú zdrojom lepku, nadbytku sacharidov a nezdravých tukov.
Chuť na sladké zdravým spôsobom uspokojí ovocie (čerstvé, pečené, sušené) ideálne v kombinácii s orechami alebo semiačkami, sladká zelenina ako mrkva, paštrnák, cvikla, batát, tekvica (surová, alebo pečená) ... Z hotových sladkostí sú pre Vás vhodné tie s označením RAW a PALEO.
Ale nepreháňajte to s množstvom (maximálne 1 porcia denne)!

5. Konzumujte dostatok ZELENINY a OVOCIA RôZNYCH FARIEB

Ideálne sezónne.

6. Tepelná úprava varením, dusením, naparovaním, pečením.

Smaženie a grilovanie výnimočne.

7. Pomer tepelne upravených jedál oproti surovým upravujte podľa ročného obdobia

V chladnom ročnom období sa vyhýbať nadmernej konzumácii surového a studeného - zeleninu a ovocie aspoň krátko tepelne upraviť, vyhýbať sa tropickému ovociu okrem citróna. V teplom počasí alebo ročnom období môžete zaradiť viac surovej zeleniny a ovocia.

8. Dôkladné žuvanie

Okrem výberu kvalitných surovín, ich vhodnej vzájomnej kombinácie a správnej prípravy je dôležité dôkladné žuvanie - minimálne 20x jedno sústo a v ideálnom prípade jedlo pokojne vychutnať.

9. Na solenie používajte

himalájsku soľ, čiernu himalájsku soľ, soľ Kelpanka a nerafinovanú morskú soľ.

10. Často používajte koreniny a bylinky na podporu trávenia:

zázvor, bazalka, fenikel, kardamón, kurkuma, škorica, petržlenová vňať, paprika, rozmarín, tymián, rasca, šalvia, kayenské korenie …

PITNÝ REŽIM

Cca 1,5 - 2l tekutín denne.
Čistá voda, zázvorový čaj, sypaný zelený čaj, maté, rooibos, čaje z doporučených bylín.
!!! Do pitného režimu sa nepočíta: káva, čierny čaj, mlieko, rastlinné nápoje, sýtené nápoje, alkohol !!!