Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

06.05.2017

Z každého rožku trošku a všetko s mierou

ilustratívny obrázok

V mysli sa pohrávam s porekadlom "všetko s mierou", ktoré s obľubou využívajú skeptici pri diskusii o zdravej strave. Vraj keď sa je všetko s mierou, nemôže to predsa uškodiť. Tak mi však napadá, čo je to VŠETKO a čo je to MIERA? Ako hovorí môj tata, najprv si "definujme pojmy".

Ak si dám trošku chlebíka, trošku bieleho rožka, trošku cestovín, trošku Hery, trošku Ramy, trošku šunkovej salámy, trošku taveného syra, trošku koly, kúsok mliečnej čokolády, pár tyčiniek, pár hranoliek, jeden rezník atď. a okrem toho už nič, skôr to pripomína bodovú diétu jednej panej z jedného vtipu ("čo vidím zbodnem"). Alebo to povestné 100 krát nič, čo zabije aj slona. Pretože je tam síce z každého nezdravého len kúsok, ale podstatné je, že tam popri tom nie je NIČ zdravé!  
A to ešte nehovorím o niektorých divotvorných kombináciách, ktoré sa niekedy ocitnú na našich tanieroch. Hranolky + hamburger + sladká bublinková voda alebo spaghetti bolognese alebo aj obyčajné "vepřo + knedlo + zelo". Sami o sebe môžu byť celkom neškodné, ale keď sa "vhodne" skombinujú, môže to byť celkom slušný útok na naše trávenie.
Pokiaľ však jeme dostatok zeleniny (ideálne sa hovorí o 5 porciách denne, pričom niektorí z nás by márne hľadali čo i len jednu), ovocia, kvalitného mäsa (s tukom a šľachami a špikom), rôzne druhy celozrnných obilnín dávkovaných s mierou a prevažne prirodzene bezlepkové, zdravé tuky (rozdielne pre teplú a studenú kuchyňu), pijeme prevažne čistú vodu, orechy, semiačka, fermentované mliečne výrobky, vtedy si snáď bez výčitiek môžeme dopriať občasný výstrelok (kávu ja osobne považujem za nevyhnutnosť, ale nechám na vás, čo si vyberiete). 
Aj tam však treba poznať svoje hranice a všeobecné zákonitosti trávenia. Jaternica môže byť milým spestrením zimného jedálnička, ale aj lístkom prvej triedy na pohotovosť. Narodeninová oslava bez torty je ako hot-dog bez párku, alebo ako Maťko bez Kubka. Ale ak ňou (hoci aj malý kúskom) zakončíme trojchodový slávnostný obed, piatym chodom môže byť šabľový tanec, namiesto plánovanej diskotéky.
Aby ste vedeli, že ani mne sa omyly a pochybenia nevyhýbajú, po mnohých rokoch som si onehdá dopriala pár (konkrétne 3) pagáčiky nie väčšie ako môj palec a 2 syrové rožteky. Čerstvo upečené nádherne rozvoniavali, ja som bola dlho dobrá, dávno som nehrešila a cez vianočné sviatky som nepribrala ani gram. Dokonca naopak. Tak som si spravila radosť. Niežeby som sa obvykle týrala odopieraním týchto lahôdok! Bez akýchkoľvek problémov a pri plnom vedomí ich jednoducho nekonzumujem.
Nuž, bola to LEN TROŠKA a podotýkam, že bez akéhokoľvek pocitu viny. No do pol hodiny som mala brucho nafúknuté ako balón (vďaka bohu za legíny) a do hodiny taký nával vlčieho hladu, že keby som v tom čase nesedela v autobuse, vyzbrojená len jablkom, orechami a čistou vodou, vyplienim svokre špajzu aj chladničku do biela. A to vám poviem, žeby veru bolo čo plieniť!
Takže keď budem nabudúce troškovať, budem pri tom aj rozmýšľať, capnem si po prstoch a dám si radšej oriešky alebo slaninku. Tie síce tiež nie sú vo výstavnej sieni zdravej výživy, ale viem, že mne zle nespravia, keď zjem ten povestný kúsok.

Aby som sa vrátila na začiatok, ako je to v skutočnosti s tou mierou a jedením všetkého?

V zásade platí, že ak jeme NAOZAJ VŠETKO a NAOZAJ S MIEROU, pravdepodobne nám zdravotná katastrofa nehrozí. Ale predsa len je dobré mať na zreteli pár základných pravidiel:
  1. Treba sa úprimne a kriticky zahľadieť do chladničky/špajze/nákupného košíka/tajnej zásuvky/kabelky a vyhodnotiť, čo sa tam nachádza a skrýva a čo tam naopak chýba.
  2. Je dobré mať aspoň základnú znalosť toho, ako trávenie funguje vo všeobecnosti. Pomôže vám to vyhnúť sa najbežnejším chybám, ako napríklad rozšírený zlozvyk konzumovať dezert bezprostredne po hlavnom jedle, alebo raňajkovať vločky s jogurtom a ovocím. Alebo nedostatočné žuvanie a zapíjanie jedla vodou.
  3. Je dobré mať aspoň základnú znalosť toho ako funguje VAŠE trávenie a čo mu robí dobre. Je na svete veľa ľudí, ktorí majú tieto veci s vami spoločné, akurát zhodou okolností možno s vami nežijú v jednej domácnosti. Niekedy to nie je úplne samozrejmé, vedieť čo je pre vás dobré. Preto treba rozmýšľať, hľadať, skúšať a vydržať.
  4. Taktiež je dôležité si uvedomiť, že nákupný košík plný farebných obalov automaticky neznamená naozaj pestrú a vyváženú stravu. V skutočnosti to môže byť znôška rôznych verzií jednoduchých sacharidov, stužených tukov a prídavných látok.

A malá rada na záver.

Čítajte obaly na výrobkoch, kupujte potraviny ktoré obal nepotrebujú, študujte, kriticky myslite a učte sa počúvať, čo vám vaše telo hovorí! Všetko, čo potrebujete vedieť, pravdepodobne viete, len to môže byť zakopané pod hromadou tých farebných obalov a nezmyselných táranín.

PS: Príkladom skutočne dobrého "z každého rožku trošku" je japonské sushi. Tam spolu všetko krásne ladí. Od vizuálu až po efekt na trávenie.
sushi