Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4, B. Bystrica
(polyfunkčný objekt Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

08.06.2017

Stravovanie pri tehotenskej cukrovke

ilustratívny obrázok

Tehotenstvo je energeticky veľmi náročným obdobím v živote ženy a telo niekedy vysiela signály, ktoré je ťažké dešifrovať. Moje druhé dieťa si v prvých týždňoch tehotenstva "pýtalo" biele rožky, pizzu a cestoviny. Príčina bola jasná.

V čase otehotnenia som prechádzala experimentom s nízkosacharidovou diétou. Ja som sa cítila veľmi dobre a v mnohých smeroch mi to prospelo, ale môjmu dieťaťu sa to ani trochu nepáčilo a tak vyslalo signál "Prosím si aj nejaké sacharidy"!

Keďže biele rožky som už roky nejedla (jednak preto že viem, že sú nezdravé, ale aj preto, že lepok mi škodí), hľadala som taký spôsob aby bol "vlk sýty aj ovca celá". Chápala som, že dieťa pre svoj zdravý vývin potrebuje VŠETKY živiny a mojou úlohou bolo nájsť riešenie, ktoré bude obojstranne uspokojivé a zároveň zdravé.

Na moje veľké prekvapenie stačili jedny výborné ryžové lassagne na to, aby sme prestali myslieť na rožky. Aby sa však táto nočná mora už neopakovala, preventívne som zaradila kaše, pohánkový chlieb, ryžovo-gaštanové palacinky a domáce muffiny. A bolo po starostiach. Teraz, keď už má skoro 3 roky, si zase stále pýta klobásu, ale to už je iný príbeh :).

Pri tehotenskej cukrovke, alebo pri nadmernej chuti chuti na sladké a vysoko sacharidové jedlá, je dôležitých týchto pár vecí:

1) Celkovo znížiť sladenie a množstvo sacharidov (cukor, sladkosti, pečivo, cestoviny) v strave

2) Keď konzumujeme PEČIVO, tak za týchto podmienok:

  • vždy celozrnné (pokiaľ možno z naozaj pomletého celého zrna) a ideálne kváskové. Na budúci týždeň Vám môžem objednať a donesiem Vám ho na Uhlisko, ak sa Vám taký nepodarí nájsť vo vašom obchode.
  • vždy doplnené o tuk (maslo, ghee, masť, za studena lisovaný rastlinný olej), ďalší zdroj vlákniny (najlepšie množstvo zeleniny) a/alebo bielkovinu (vajíčko, kvalitná údenina, orechy, orechová nátierka)
  • najmenej vhodné je pečivo z pšeničnej múky; vhodnejšie je špaldové, ražné, ovsené, alebo prirodzene bezlepkové, napríklad pohánkové, teffové, čirokové ... 

3) Keď konzumujeme SLADKOSTI, tak za týchto podmienok:

  • najmenej vhodné sú sladkosti z pšeničnej múky; vhodnejšie sú celozrnné špaldové, ražné, ovsené, alebo prirodzene bezlepkové, napríklad pohánkové, teffové, čirokové
  • nech obsahujú čo najmenej jednoduchých sacharidov (čo znamená celozrnné, s čo najnižším množstvom cukru
  • trošku lepšie je, keď sú sladené melasou, kokosovým cukrom, hnedým cukrom, alebo obilným sirupom
  • ešte o kúsok lepšie je, keď sú sladené kvalitným sušeným ovocím alebo ovocím
  • trochu diskutabilná je možnosť použitia xylitolu (má síce nízky glykemický index a je bezpečnejší ako umelé sladidlá, ale netreba to preháňať a nie je vyskúšaný u tehotných žien)
  • je dobré ak obsahujú orechy a/alebo tuk (napr. klasické piškóty z bielej pšeničnej múky alebo kukuričnej múky sú najmenej vhodné, pretože je v nich len biela múka, vajcia a cukor, ale žiadny tuk alebo vláknina, ktoré by spomalili vstrebávanie cukru do krvi)
    V bežnom obchode takéto sladkosti pravdepodobne zoženiete ťažšie, aj keď možné to je. Niekedy je jednoduchšie upiecť si dobrú zdravú sladkosť doma. U nás v obchode také máme.

4) Keď SLADÍME, tak za týchto podmienok:

  • zvykať si na menšie množstvo sladidla (ak ste doteraz používali 2 lyžičky cukru do kávy, snažte sa množstvo znižovať, prípadne cukor úplne vylúčiť
  • v umiernenom množstve použiť sladidlo s nižším glykemickým indexom: xylitol, stéviu, javorový sirup, melasu, obilný slad, kokosový alebo palmový cukor 
  • nadmerné sladenie fruktózou a konzumácia fruktózy má tiež zdravotné riziká. Nezvyšuje síce hladinu cukru v krvi, ale má negatívny vplyv na pečeň a považuje sa za pro-zápalovú

5) prirodzenú chuť na sladké uspokojovať prirodzenými a zdravým sacharidmi:

celozrnnými obilninami, zeleninou, ovocím (ale nie šťavami), sušeným ovocím, kvalitnou horkou čokoládou ...
 
Kľúčom úspechu je jesť menej sacharidov, či už v podobe sladkostí, alebo výrobkov z múky, menej pšeničných výrobkov a sacharidy kombinovať s niečím, čo spomalí vstrebávanie cukru do krvi (vláknina, tuk, bielkovina).

Dobrému tráveniu sacharidov môžeme pomôcť aj užívaním niektorých čajov, potravín alebo výživových doplnkov. Napríklad spirulína, čaj gurmar (aj vo forme tabliet), jablkový ocot, či škorica.

Ak potrebujete individuálnu konzultáciu, kontaktujte nás a zostavíme Vám jedálny lístok ušitý vám na mieru.