Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4, B. Bystrica
(polyfunkčný objekt Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

14.10.2014

Odpoveď na diskusiu k článku "Zdravo alebo bezlepkovo"

V prvom rade chcem poďakovať za podobné príspevky. Som rada, že máme pozorných a uvažujúcich čitateľov.

Skeptik má v niečom pravdu v niečom sa pravdepodobne mýli. Slovo "zavádzanie" je zbytočne silný výraz, pretože aj keď od doby vzniku článku (keď sa o lepku ešte len začínalo hovoriť a o škodlivosti pšenice ako takej sa vyskytovali nesmelé náznaky len v anglosaskej literatúre), s podstatou článku a jeho pointou sa v princípe stále stotožňujem. Určite by sa v súčasnom kontexte zišlo niektoré formulácie pozmeniť a verím, že sa mi to podarí, ale kým mi to okolnosti umožnia, vyjadrím sa aspoň k niektorým námietkam, ktoré Skeptik uvádza.

1) Určiť čo má viac lepku môže byť pre človeka, ktorý doma nemá laboratórium pomerne problematické. V čase, keď vznikal článok som sa dostala k informáciám, že pšenica siata ho má viac. Navyše, kto pečie koláče a vie, že práve lepok je zodpovedný za pružnosť a kysnutie cesta, tejto informácii uverí ľahko, keďže cestá zo špaldovej múky v týchto parametroch určite (hoci nie radikálne) za bežnou pšeničnou múkou zaostávajú.

Ďalej (ak nemáme to laboratórium a hľadáme informácie, ako inak, na internete) - niekedy sa percento udáva z celkového objemu zrna, niekedy z objemu bielkovinovej zložky, údaje sa tiež líšia v rozmedzí desiatok percent. Navyše obsah lepku sa líši aj v závislosti od odrody, úrovne šľachtenia (až prešľachtenia) danej obilniny.

Ak sa uvádza, že daná obilnina má vysoký obsah lepku, to ešte neznamená, že jej celkový obsah bielkovín je vyšší. Znamená to len to, že spomedzi celkového obsahu bielkovín v danej odrode obilniny je práve obsah lepku vysoký. Bielkovinovú zložku obilia tvorí totiž širšie spektrum (aj esenciálnych) aminokyselín. Takže keď nájdeme údaj, že obsah bielkovín v špalde je 14,6% a v pšenici durum je 13,7%, nemusí to nevyhnutne znamenať, že aj lepku bude v špalde viac.

Celé je to samozrejme ešte zložitejšie a v prípade záujmu o podrobnejšie informácie odporúčam prečítať tento článok, ktorý považujem za komplexný a pri súčasnej úrovni poznania aj primerane pravdivý.

http://histaminovakasulka.com/2014/04/28/jist-ci-nejist-lepek-a-psenice-z-pohledu-zdraveho-a-nemocneho/

2) "Je scestné, tvrdiť že lepok zapríčiňuje obezitu."

V článku píšem, že "Potraviny s vysokým obsahom lepku ... môžu prispievať k vzniku nadváhy" a ďalších problémov. Toto diplomatické vyjadrenie sa určite nedá nazvať TVRDENÍM. Ale k veci - mnohí ľudia majú skutočne s trávením lepku problém. Potraviny s obsahom lepku zároveň často majú aj vysoký GI. Potraviny s vysokým GI sú pre naše zdravie preukázateľne škodlivé a je dokázané, že pri ich pravidelnej konzumácii skôr priberáme ako chudneme.

Keďže znova ide o rozsiahlu tému, spomeniem len empirické skúsenosti ľudí, ktorí po vylúčení potravín s obsahom lepku (prípadne pšenice), zredukovali svoju hmotnosť. Skeptici empirické skúsenosti nepovažujú za dostatočne relevantné, ale my ostatní vieme, že "kuknem a vidím" je mnohokrát lepším radcom, ako tisíc vedeckých výskumov.

3) Súhlasím s tým že s lepkom sa ľudstvo stretáva už mnoho rokov (ale určite to nebude od jeho počiatku). Sú rôzne typy metabolizmov, ktoré sa s lepkom, alebo lepšie povedané s poľnohospodársky pestovanými obilninami vysporadúvajú s rôznym úspechom (alebo neúspechom).

V posledných desaťročiach je pravdepodobne príčinou objektívneho veľkého nárastu problémov s lepkom niekoľko:

- obrovské nadužívanie potravín s obsahom lepku

- jednostranné používanie jedného typu obilnín na úkor iných druhov (ako sa hovorí "všetkého veľa škodí")

- veľké šľachtiteľské zásahy pri pestovaní pšenice za účelom zvýšenia obsahu lepku (pričom tieto šľachetné zásahy mohli mať za dôsledok ďalšie zmeny zloženia pšenice o ktorých negatívnom dosahu na naše zdravie sa momentálne "špekuluje")

- príliš skoré zaradenie lepku do stravy detí v predchádzajúcej generácii ...

O tejto téme by sa dalo písať skutočne dlho. Na záver by som chcela zhrnúť niekoľko, podľa mňa dôležitých bodov:

A) akákoľvek téma v oblasti zdravej stravy je dynamická a bude sa meniť v závislosti od úrovne nášho poznania

B) akákoľvek nestriedmosť v jedle sa nám nejako vypomstí, hoci by daná potravina bola super zdravá

C) ak aspoň časť potravín s obsahom pšenice nahradíme inými druhmi obilnín, našu stravu to obohatí, ak vylúčime lepok skôr nám to prospeje ako uškodí a ak celkovo znížime príjem sacharidov (väčšina populácie ich má v strave viac než dosť), poďakuje sa nám nielen naša línia.


Mgr. Ivana Hrbáľová

BAOBA s.r.o.

Prílohy