Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

07.11.2018

Óda na tekvicu

ilustratívny obrázok

Tekvica je nádherný príklad sezónnej potraviny. Jej oranžová farba krásne ladí s jesennou paletou a dá sa z nej pripraviť nekonečné množstvo hrejivých výživných pokrmov. Existuje niekoľko desiatok rôznych druhov tekvíc a všetky sú vraj jedlé, vrátane okrasných, len treba vedieť ako ich pripraviť.

Zdravotné okienko na úvod

Tekvica je hotový oranžový poklad.

Dužina

Obsahuje látky prospešné pre našu pleť, zrak, vlasy, nechty, kosti, sliznice a tepelná úprava im vôbec neublíži – ba práve naopak, budú lepšie využiteľné v organizme. Pre väčšinu ľudí je ľahko stráviteľná, z hľadiska čínskej medicíny podporuje okruh žalúdok – slezina. Z tohto hľadiska sa odporúča ako jeden z prvých príkrmov pre detičky a je vhodná aj pre ľudí s citlivým trávením, pre detoxikácii, alebo v čase rekonvalescencie.
Vďaka vysokému obsahu vlákniny podporuje zdravé vylučovanie a je zdrojom potravy nielen pre nás, ale rovnako aj pre užitočných obyvateľov nášho tráviaceho traktu.
A ak potrebujete argument naviac, prečo zaradiť do stravy vlákninu navyše, pripájam článok mojej sestry. Článok pojednáva o veci, o ktorej sa v slušnej spoločnosti nahlas nehovorí a už vôbec nie pri jedle, no dovolím si tvrdiť, že správne fungovanie týchto záležitostí patrí k najdôležitejším v živote človeka.

Semiačka

Najzdravšie sú nepražené a nesolené. Sú plné minerálov (povšimnutiahodný je najmä obsah zinku, ale aj vápnik, fosfor, horčík, železo), ktoré zvlášť prospievajú dobrému fungovaniu pohlavných orgánov, na podporu imunity, proti stresu a na dobrý spánok.
Sú dobrým zdrojom bielkovín (obsahujú látky podporujúce produkciu serotonínu).
Zaujímavý je aj obsah vitamínu E, ktorý patrí medzi významné antioxidanty a spolu s ďalšími zložkami tekvicových semiačok môže prospievať zdraviu očí.
Používajú sa tiež ako súčasť protiparazitnej kúry.

Olej

V kuchyni
Hodnotnejší je olej z nepražených jadierok, chuťovo zaujímavejší je ten z pražených.
Používa sa skôr za studena – na zálievky, alebo ako ozdoba.
V kozmetike
Vraj pomáha odstraňovať pigmentové škvrny, dá sa použiť ako maska na suché vlasy (ale radšej iba tmavé – blondýnkam by mohol dodať strašidelný zelenkavý odtieň), pri pravidelnej konzumácii vraj môže podporovať rast vlasov.
Zdravotné hľadisko
Z výživových hodnôt je zaujímavý obsah vitamínu E (už spomínaný antioxidant), v menšej miere K a provitamínu A. Má prospievať prostate, srdcu a imunitnému systému.
Pozor!
Oleju sa často pripisujú vlastnosti celých semiačok. Treba však zdôrazniť, že olej je vlastne čistý tuk a neobsahuje žiadne bielkoviny ani minerály a "iba" vitamíny rozpustné v tukoch (to platí pre všetky oleje). Preto ak hľadáte zdroj vitamínov B, selénu, zinku, alebo železa, rozhodne siahnite po semiačkach. Viac o mýtických vyjadreniach ohľadom olejov nájdete v tomto článku.
Z nenasýtených mastných kyselín obsahuje prevahu omega-6, preto jeho konzumáciu potrebujeme vyvážiť dostatočným príjmom omega-3, ktorá sa nachádza v ľanovom a v rybacom oleji. Človek pre svoje zdravie potrebuje vyvážený pomer omega-3 a omega-6, no v našej strave bežne prevažuje omega-6 a to niekedy aj 20násobne.

Dva recepty ma záver

Ja za všetky tekvice vyberám jednu – moju najobľúbenejšiu – Hokkaido. Nemusí sa šúpať a v kuchyni je úžasne univerzálna. Dajú sa z nej pripravovať polievky, placky, nákypy, prílohy, dezerty, ba dokonca kompóty.

Krémová tekvicová polievka

pumpkin-soup-3645375_1920
suroviny
stredne veľká tekvička
ghee alebo maslo
tekvicový olej
tekvicové semiačka
morská soľ alebo bujón Bujónka
½ čl kurkuma
štipka čierneho korenia
voda alebo vývar
vločková soľ

postup maly
  1. Tekvicu dobre umyjeme, prekrojíme a vydlabeme semiačka. Nakrájame na kusy.
  2. V hrnci rozohrejeme ghee a pridáme tekvicu. Opekáme do zlatista. Vďaka tejto fáze tekvica získa výraznejšiu, trochu karamelovú chuť. Pridáme kurkumu a čierne korenie a ešte chvíľu spolu opekáme.
  3. Zalejeme vodou/vývarom tak, aby tekvica bola akurát zakrytá, trochu osolíme a pod pokrievkou varíme do mäkka. To môže trvať 15 – 20 minút.
  4. Rozmixujeme ponorným mixérom do hladka a ak treba, zriedime na požadovanú konzistenciu. Doladíme chuť soľou, alebo hotovým tekutým bujónom.
  5. Podávame pokvapkané olejom z nepražených tekvicových jadierok, posypané tekvicovými semiačkami a troškou vločkovej soli.
Upozornenie: Po umytí je dobré tekvicu osušiť – krájanie je potom menšia výzva.
Tip: Polievka sa dá na záver vyšperkovať viacerými spôsobmi. Hokkaido polievka sa kamaráti s bryndzou, kyslou smotanou, chuťovo výraznými druhmi syra, zelenými bylinkami, prerastenou slaninou, opečeným údeným tempehom, chilli …. A pre zvlášť pochmúrne dni odporúčam dekadentnú kombináciu s opraženou cibuľkou a dobrou klobáskou. A tou bryndzou.

Dva krát zapečená tekvica

pumpkin-1786320_1920
Tento recept recykluje zbytky pečenej tekvice, keď sa doma vyskytne obzvlášť urastený kus a už sme mali aj polievku, aj placky, aj …
Je to efektné, efektívne a výborné.
suroviny
kúsky upečenej tekvice
zrelý cheddar (alebo iný chuťovo výrazný tučný syr)
kvalitná šunka
olivový olej
soľ
niečo zelené listové (napríklad plná hrsť petržlenovej vňate, rukola, čerstvý špenát, šalát, polníček ….)

postup maly
  1. Z tekvice odstránime šupku, vo väčšej mise na hrubo rozpučíme vidličkou, pridáme soľ a olivový olej a premiešame.
  2. Syr nakrájame, šunku natrháme na menšie kúsky a zľahka premiešame s tekvicou.
  3. Zmes preložíme do vymastenej zapekacej nádoby a pečieme pri 1750C, kým sa povrch pekne zafarbí do zlatista, alebo pod grilom.
  4. Podávame so zelenými lístkami.
Autor článku: Mgr. Ivana Hrbáľová
Zdroj fotografií: PIxabay