Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

01.07.2017

Stravovanie podľa krvných skupín: najčastejšie námietky

ilustratívny obrázok

Teória stravovania podľa krvných skupín je napriek pozitívnym skúsenostiam mnohých ľudí stále považovaná za kontroverznú. Preto sme pre Vás pripravili zoznam niekoľkých najčastejších otázok a odpovedí.

NÁMIETKA: Neexistuje priama spojitosť medzi stravou a krvnou skupinou

Odpoveď nášho konzultanta:

V zásade netvrdíme, že medzi krvnou skupinou a pozitívnym, či negatívnym vplyvom nejakej potraviny existuje priama súvislosť (ako napríklad že by sa naša krv priamo podieľala na trávení).

V skutočnosti je to skôr tak, že krvná skupina je jedným z parametrov, ktoré určujú, k akému metabolickému typu (genotypu) patríme. A popri určitej krvnej skupine existuje pomerne vysoká pravdepodobnosť výskytu ďalších vlastností (imunitný profil, hormonálny profil, tráviace dispozície, črevná mikroflóra, osobnostné vlastnosti...).
Je to niečo podobné, ako usudzovať na vlastnosti človeka (akože metabolický typ) podľa jeho auta (akože krvná skupina). Je dosť pravdepodobné, že priestorovo veľkorysé a bezpečné auto bude vlastniť rodina s deťmi, športové dvojmiestne bude mať niekto kto si cení rýchlosť a dobrodružstvo a imidž, džíp s náhonom 4x4 skôr bude mať niekto, kto často jazdí po náročnom teréne (napr. niekto kto žije na samote alebo pracuje v lese).

Je preukázané, že ľudia s konkrétnou krvnou skupinou často patria ku konkrétnemu metabolickému typu. A tam už je súvislosť s trávením nespochybniteľná.

K pochybnostiam ohľadom relevancie hotových zoznamov vhodných a nehodných potravín zostavených P.J.D´Adamom dochádza kvôli tomu, že človek s jednou krvnou skupinou môže patriť k viacerým metabolickým typom (obvykle 2-4 rôzne metabolické typy, resp. genotypy). Samotní autori svoju teóriu o krvných skupinách zrevidovali a v súčasnosti hovoria o tzv. genotypoch. Určiť genotyp resp. metabolický typ je pomerne zložité. Na príslušnosť k určitému genotypu má okrem krvnej skupiny vplyv aj pohlavie, biometrické údaje, podmienky vnútromaternicového vývoja a okolnosti za akých sme vyrastali v detstve, citlivosť na lepok a ďalšie veci.

Nemôžem tvrdiť, že poznám štatisticky významnú skupinu ľudí, ktorým zoznam pre ich genotyp dáva zmysel a pri jeho dodržiavaní sa cítia lepšie. Sú ich však desiatky, vrátane mňa a mojej rodiny a to je pre mňa dosť na to, aby som v "diéte" podľa genotypu pokračovala. Navyše samotné odporúčania ohľadom vhodnej stravy nevyzerajú rizikovo. Vždy obsahujú nejakú potravinu z každej výživovo dôležitej skupiny (nejaké mäso, nejaké ryby, nejaké obilniny, tuky, zeleninu aj ovocie), takže sa nevystavujeme riziku, že by nám chýbali dôležité živiny. Čo sa môže stať pri iných diétach: nízkosacharidovej, vegetariánskej, vegánskej, paleo, Atkinsonovej ...

Tiež sa nám potvrdzuje, že potraviny, ktoré odmietame v detstve, často pre nás ani nie sú vhodné z hľadiska genotypu. Preto si skúste overiť, či vaše dieťa nemá náhodou krvnú skupinu A ak nechce paradajky či zemiaky, alebo či nie je krvná skupina B, ak odmieta tofu a pohánku. Tieto krvné skupiny patria ku genotypom, ktoré uvedené potraviny dobre netolerujú. Spomínané potraviny sú síce vo všeobecnosti veľmi zdravé, ale nie sú vhodné pre každého.

NÁMIETKA: Mnohí ľudia konzumujú potraviny, ktoré nie sú odporúčané pre ich krvnú skupinu a pritom nepociťujú zdravotné problémy (ktoré by pripisovali stravovaniu)

Odpoveď nášho konzultanta:

1) Veľké percento ochorení a zdravotných obtiaží sa nemusí prejavovať bezprostrednou reakciou na konkrétnu potravinu. Akné, nadváha, cirhóza pečene, rakovina pľúc alebo hrubého čreva, sú dôsledkom dlhodobého ukladania a pôsobenia škodlivín v organizme.
Aj pôsobenie niektorých jedov napríklad vo vode, či vo vzduchu, sa prejavuje až pri naakumulovaní určitej koncentrácie jedu v organizme. Podobne pôsobí na ľudské telo aj konzumácia potravín, ktoré nie sú v súlade s jeho genotypom (krvnou skupinou).

2) Naše telo vďaka celoživotnej konzumácii nevhodných potravín a životu v znečistenom prostredí stráca vrodený zmysel pre to, čo je pre neho dobré. Po dôslednej detoxikácii organizmu (vylúčení nahromadených škodlivín) a zavedení vhodného stravovacieho režimu telo reaguje na nezdravé potraviny oveľa citlivejšie a promptnejšie a niekedy dokonca aktívne odmieta potraviny, ktoré pred tým konzumovalo bežne a s potešením.
Často sa toto prirodzené odmietanie nevhodnej potraviny organizmom zamieňa s alergiou. Ale namiesto logického vylúčenia tejto položky zo stravy sa volí potláčanie alergickej reakcie. Tak odstránime len vonkajší prejav, ale škodlivé procesy v organizme prebiehajú naďalej, akoby "pod pokrievkou". Pritom sa väčšinou jedná o potraviny, bez ktorých sa náš organizmus bez problémov zaobíde a v prípade potreby ich dokážeme ľahko nahradiť.

Príklad 1: Pri obmedzení konzumácie prefabrikovaných sladkostí a rafinovaného cukru začne telo vnímať ich chuť ako príliš výraznú až príkru a prestane ich samo vyhľadávať.

Príklad 2: Keď človek približne na mesiac prestane pravidelne konzumovať vyprážané jedlá, pečené tučné bravčové mäso a maslové krémy, po následnom požití aj menšieho množstva daného jedla môže pociťovať výrazné tráviace problémy, bolesti hlavy, nutkanie na zvracanie, či bolesti žlčníka.

Príklad 3: Je možné všimnúť si aj špecifickejšie reakcie na jednotlivé potraviny. Keď si "Á-čko" dá paradajky po niekoľkých mesiacoch pauzy, môže dostať žihľavku, "AB-čko" v podobnom prípade môže mať žalúdočné kŕče po zjedení maku, sezamu alebo tofu. "B-čko" môže pociťovať zdurenie nosnej sliznice po konzumácii pšenice a "0-ka" bude pravdepodobne trpieť nadúvaním po konzumácii kukurice, či pšenice.
Samozrejme reakcie sú veľmi rôznorodé a individuálne. Krvná skupina B a O nemusia reagovať hneď po konzumácii nevhodnej potraviny. Majú menej citlivý tráviaci systém, ktorý nie vždy signalizuje, že sa mu niečo nepáči. Táto "výhoda" je však danajským darom. Týmto krvným skupinám chýba bezprostredná spätná väzba o potenciálnej škodlivosti toho, čo konzumujú.

NÁMIETKA: Takéto stravovanie je nevyvážené a málo pestré - vylučuje z jedálneho lístka dôležité potraviny ako mlieko, strukoviny, pšenicu (obilniny)

Odpoveď nášho konzultanta:

1) Aj iné vedecké výskumy a výživové teórie, ktoré sa nevzťahujú k teórii krvných skupín dokázali, že mnohé potraviny, ktoré sú stále v niektorých kruhoch považované za základné, majú na ľudský organizmus skôr negatívny vplyv, respektíve nie sú pre náš organizmus také potrebné, ako sa predpokladalo.
Príklad 1: Mlieko organizmus zahlieňuje, čím zaťažuje pľúca aj tráviaci systém a pri pravidelnej konzumácii môže viesť k osteoporóze, pretože vápnik obsiahnutý v mliečnej tekutine je pre dospelý organizmus ťažko zužitkovateľný.
Príklad 2: Pšenica bežne používaná na výrobu "základných" potravín je kvôli ľahšiemu pestovaniu, väčšej výnosnosti a ľahšej skladovateľnosti natoľko prešľachtená, že jej základná výživová hodnota je minimálna. Aj tá sa stráca pri ďalšom priemyselnom spracovaní, za použitia bežných postupov. Navyše za posledné roky priam epidemicky stúpa výskyt intolerancie na lepok a celiakie, čo je s najvyššou pravdepodobnosťou možné pripísať nadmernej konzumácii výrobkov z pšenice, často od útleho detstva.

2) Teória stravovania podľa krvných skupín je pomerne variabilná a každej skupine ponúka dostatok odporúčaných alebo neutrálnych potravín, z ktorých je možné zostaviť komplexný a vyvážený jedálny lístok. Skúste si uvedomiť, nakoľko v súčasnosti využívate svoju slobodu výberu potravín. Mnohí ľudia sa stravujú pomerne stereotypne a ani si to neuvedomujú.

3) Široká ponuka potravín z celého sveta, dostupnosť čerstvého ovocia a zeleniny po celý rok a celkový dostatok až prebytok potravín vo väčšine západných krajín je fenoménom posledných približne 30 rokov. Naši predkovia boli naučení konzumovať možno 5% z toho, čo máme k dispozícii v súčasnosti a dožívali sa v dobrom zdraví dlhého veku. Samozrejme naše pôžitkárske chuťové bunky a maškrtný žalúdok odmietajú vzdať sa tejto pestrosti. Je však potrebné si uvedomiť, že tento stav hojnosti pre naše telo nie je prirodzený. Navyše, ak hovoríme o ÚPRAVE STRAVY, logicky musíme hovoriť aj o istých obmedzeniach. Pocit obmedzenia sa však vytratí, ak si uvedomíme, že len nasledujeme prirodzené potreby nášho tela.

NÁMIETKA: Táto teória je v rozpore so známymi zásadami zdravého stravovania - napríklad nulkám odporúča konzumovať mäso a vylučovať obilniny

Odpoveď nášho konzultanta:

Teória hovorí o tom, že "0-ka" dobre metabolizuje živočíšne bielkoviny a sú pre ňu najlepším zdrojom energie. To však neznamená, že nulka sa má živiť výlučne mäsom. Má k dispozícii široký výber zeleniny a obilnín, ako je pšeno, pohánka, ryža, quinoa a amarant. Ani vegetariáni si nemusia zúfať. Vhodnými potravinami sú aj tofu, tempeh, niektoré druhy syrov a vajíčka. Pri rozumnom výbere stravy, ktorý môžu doplniť vhodnými výživovými doplnkami, sa nemusia obávať, že ich organizmus bude trpieť nedostatkom. Práve naopak, bude sa tešiť dobrému fyzickému aj psychickému zdraviu.

NÁMIETKA: Ako mám variť, keď každý v rodine má inú krvnú skupinu?

Odpoveď nášho konzultanta:

Toto je jedna z najčastejších námietok našich klientov (respektíve klientiek). Na jednej strane treba poznamenať, že málo kto má to "šťastie" že musí variť pre všetky krvné skupiny. Obvykle je situácia menej náročná a existuje viac prienikov vo vhodných potravinách pre všetkých stravníkov. Avšak aj v prípade, že má naozaj každý v rodine inú krvnú skupinu, dá sa nájsť dostatok variánt, či kompromisov, ktoré pri troške tvorivosti dokážu uspokojiť všetkých. A je pomerne bohatý výber potravín, ktoré sú vhodné pre všetky krvné skupiny.