Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4, B. Bystrica
(polyfunkčný objekt Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

12.01.2008

Kravské mlieko ako potravinový alergén

ilustratívny obrázok

Mlieko bolo donedávna považované za jednu zo základných potravín, často sa ním nahrádzalo materské mlieko a jeho každodenná konzumácia bola samozrejmosťou. V súčasnosti sa však jeho pozícia v zdravom stravovaní otriasa v základoch.

Dnes vieme, že kravské mlieko patrí medzi najčastejšie potravinové alergény. Hlavnými zdrojmi alergie na mlieko sú mliečna bielkovina - kazeín a mliečny cukor - laktóza.

Mlieko a mliečne produkty by mali jesť len zdraví ľudia, u ktorých sa alergia nepreukázala a zároveň netrpia ani inými ochoreniami. Metabolicky sú schopní mliečne produkty spracovať najmä ľudia s krvnou skupinou B a AB.

Častokrát sú pôvodcom alergickej reakcie na mlieko aj plesne (ich spóry a toxíny), ktorých zdrojom je krmivo - siláž alebo seno hovädzieho dobytka. Konzumácia kravského mlieka je nevhodná nielen pre alergikov, ale môže byť zdrojom precitlivelosti na jeho obsahové látky a imunitu aj u zdravých jedincov.

Menej rizikové produkty z kvalitného kravského mlieka sú fermentované jogurty, kefír a niektoré syry. Kozie a ovčie syry sú zväčša tolerované veľmi dobre. Ako vhodné náhrady kravského mlieka sú sójové a obilninové mlieka (špaldové, mandľové, orechové).

Najlepšou prevenciou pred možnou alergiou na kravské mlieko je kojenie. Matky by mali najmenej 9 mesiacov od narodenia dieťatku podávať stravu, ktorá je vhodná pre jeho ešte nedostatočne vyvinutý tráviaci a imunitný systém. Predčasný kontakt tráviaceho systému dieťatka s potravinovými alergénmi spôsobuje oslabenie funkcií tráviacich orgánov (pankreasu, sleziny, tenkého čreva). Neskôr tento stav môže prispieť k rozvoju zdravotných problémov (cukrovky, celiakie).

V primeranej miere môžu byť mliečne výrobky chutnou súčasťou nášho jedálnička. Za primerané množstvo môžeme považovať 1-2 neochutené jogurty týždenne (v chladných ročných obdobiach úplne vylúčiť), syr alebo tvaroh 2-3 krát do týždňa, 1 krát do mesiaca jedlo s obsahom smotany. Ideálne je však konzumovať ich čo najmenej.
Pri častejšej konzumácii nám hrozí zahlienenie, ktoré sa môže prejavovať chronickou nádchou, problémami s dýchaním, vyrážkou, sklonom k zápalom dýchacích ciest, nedostatočnosťou tráviaceho systému a ďalšími zdravotnými problémami.