Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

12.01.2008

Kravské mlieko ako potravinový alergén

ilustratívny obrázok

Mlieko bolo donedávna považované za jednu zo základných potravín, často sa ním nahrádzalo materské mlieko a jeho každodenná konzumácia bola samozrejmosťou. V súčasnosti sa však jeho pozícia v zdravom stravovaní otriasa v základoch.

Dnes vieme, že kravské mlieko patrí medzi najčastejšie potravinové alergény. Hlavnými zdrojmi alergie na mlieko sú mliečna bielkovina - kazeín a mliečny cukor - laktóza.

Mlieko a mliečne produkty by mali jesť len zdraví ľudia, u ktorých sa alergia nepreukázala a zároveň netrpia ani inými ochoreniami. Metabolicky sú schopní mliečne produkty spracovať najmä ľudia s krvnou skupinou B a AB.

Častokrát sú pôvodcom alergickej reakcie na mlieko aj plesne (ich spóry a toxíny), ktorých zdrojom je krmivo - siláž alebo seno hovädzieho dobytka. Konzumácia kravského mlieka je nevhodná nielen pre alergikov, ale môže byť zdrojom precitlivelosti na jeho obsahové látky a imunitu aj u zdravých jedincov.

Menej rizikové produkty z kvalitného kravského mlieka sú fermentované jogurty, kefír a niektoré syry. Kozie a ovčie syry sú zväčša tolerované veľmi dobre. Náhradou kravského mlieka môžu byť rôzne rastlinné nápoje (ryžové, ovsené, mandľové, makové, sójové ...).

Najlepšou prevenciou pred možnou alergiou na kravské mlieko je kojenie. Matky by mali najmenej 9 mesiacov od narodenia dieťatku podávať stravu, ktorá je vhodná pre jeho ešte nedostatočne vyvinutý tráviaci a imunitný systém. Predčasný kontakt tráviaceho systému dieťatka s potravinovými alergénmi spôsobuje oslabenie funkcií tráviacich orgánov (pankreasu, sleziny, tenkého čreva). Neskôr tento stav môže prispieť k rozvoju zdravotných problémov (cukrovky, celiakie).

V primeranej miere môžu byť mliečne výrobky chutnou súčasťou nášho jedálnička. Za primerané množstvo môžeme považovať 1-2 neochutené jogurty týždenne (v chladných ročných obdobiach úplne vylúčiť), syr alebo tvaroh 2-3 krát do týždňa, 1 krát do mesiaca jedlo s obsahom smotany. Ideálne je však konzumovať ich čo najmenej.
Pri častejšej konzumácii nám hrozí zahlienenie, ktoré sa môže prejavovať chronickou nádchou, problémami s dýchaním, vyrážkou, sklonom k zápalom dýchacích ciest, nedostatočnosťou tráviaceho systému a ďalšími zdravotnými problémami.

Autor: Mgr. Ivana Hrbáľová