Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

06.12.2017

Zbytočnosti v nákupných košíkoch

ilustratívny obrázok

Za mojej mladosti všetci nosili trvalú, in boli mrkváče, kockované košele, šušťáky a Palo Habera. Základom zdravia silnej socialistickej mládeže bolo jedno vajce denne, zuby sa zachraňovali fluoridovými tabletkami a naše kosti boli silné vďaka mlieku produktívnych dojníc. Chodili sme na rodinné výlety, na jar sme brigádovali, aby sme mali pekné sídlisko, kúpať sa dalo kde kade a väčšina potravín si vystačila s maximálne piatimi ingredienciami (v tomto prípade nemôžem poprieť istú nostalgiu). Nebolo váhania, pochýb ani špekulácií. Svet bol vcelku jednoduchý.

Odvtedy sa čo-to zmenilo.
Vajcia boli zatratené a opäť rehabilitované, fluorid je priamo v zubnej paste (alebo aj nie je, keď ho tam nechceme) a zistilo sa, že mlieko nerobí dobre všetkým.

Trh zaplavili veci, ktoré sme doteraz nepoznali. Dnes, keď chcete vedieť z čoho upiekli chlieb, ktorý si kupujete na večeru, alebo mydlo ktorým sa chcete umývať, nezriedka potrebujete lupu aby ste tie drobné písmenká rozlúštili. Bežnému človeku dá naozaj zabrať, ak sa chce v tom všetkom zorientovať. Nielenže pribudli nové potraviny a nové prísady, ale pribúda aj varovných hlasov, ktoré nás upozorňujú, že nie všetko je pre nás vhodné a niektoré bežne používané veci môžu byť dokonca nebezpečné (napr. umelé sladidlá, či farbivá).

Reklama nás z každej strany presviedča o tom, čo všetko potrebujeme a keď to budeme mať, budeme šťastní, pekní, štíhli, dlho sýti, bude vedľa nás sedieť atraktívny partner, okolo nás pobehovať tlupa veselých, vďačných a primerane energických detí a tak nevedomky nechávame tieto podnety ovplyvňovať naše nákupné rozhodnutia.
Mnohokrát nás ani nenapadne lúštiť zloženie, málokto chodí do obchodu s lupou a slovníkom, nemáme čas/kapacity/motiváciu ... zapodievať sa tým čo jeme a čo to robí s naším telom.
Keď sa k tomu pridajú rozmaznané chuťové bunky, prirodzený sklon k závislostiam a cenová vojna reťazcov, v našich nákupných košíkoch sa môžu ocitnúť skutočné „perly“, od čokolády kde prvou zložkou je cukor a druhou hydrogenizovaný rastlinný tuk, tlačenky, kde na prvom mieste trónia mechanicky separované kuracie kože, až po detský džúsik so sacharínom a chrobáčikovým farbivom.

Kedysi sme to riešiť nemuseli. Špekáčky boli z mäsa, jablkový džús bol z jabĺk a rožok si vystačil s múkou, vodou, soľou, droždím a tukom. Dnes, ak chceme jesť v súlade so zdravým rozumom (schválne nepíšem „zdravo“), treba rozmýšľať, študovať, lúštiť ….
Teraz by z mojej strany mohol nasledovať dlhý zoznam toho, čo má a čo nemá byť v našich nákupných košíkoch, chladničkách, špajzách a na našich stoloch.

  • Že umelé farbivá spôsobujú toto a emulgátory hento, cukor zvyšuje cukor a hnedé neznamená vždy celozrnné.
  • Že podozrivé je to, čo má viac ako 5 zložiek a potrebujete lupu aby ste si mohli prečítať, z čoho sa to presne skladá.
  • Že podozrivé je to, čo sa volá „ovocné“ ale ovocia je tam pod 50%.
  • Že podozrivé je to, čo vydrží čerstvé dlhšie ako týždeň.
  • Že podozrivé je to, čo je mnohonásobne lacnejšie, ako východisková surovina.
  • Že podozrivé je to, čo sa volá ako mäsový výrobok, ale obsahuje to sóju a škrob ….
Nuž ale, cieľom tohto článku nie je siahodlho tárať o „ťažkej dobe“ a „hyenizme“ veľkých obchodov.
Cieľom tohto článku je upozorniť na to, že aj teraz môžeme nakupovať a jesť bez toho, aby sme sa zbláznili z návodov a pravidiel. Stále je to v podstate jednoduché. Len si treba ponechať jednoduchú optiku, alebo jednoduchšie povedané sedliacky rozum.
Môžeme to rozdeliť na to čo potrebujeme a na to ostatné – teda zbytočnosti. Bez ktorých sa naše telo aj peňaženka celkom ľahko zaobídu.

ČO POTREBUJEME
ČO NEPOTREBUJEME
  • čistú vodu
  • zeleninu rôznych farieb
  • ovocie rôznych farieb
  • celozrnné produkty
  • veľký podiel prirodzene bezlepkových obilnín
  • strukoviny
  • veľa omega 3 (ľanový a rybí olej)
  • na tepelnú úpravu nasýtené tuky
  • za studena nenasýtené tuky
  • orechy a semiačka
  • dobré mäso a vajcia
  • cukor
  • sladkosti (hlavne tie umelo zafarbené a s umelým tukom)
  • mlieko
  • stužené tuky
  • biele pečivo
  • pšeničné pečivo
  • šunku s podielom mäsa menej ako 80%
  • sýtené limonády
  • sladené nápoje
  • umelé farbivá
  • stužovače
  • protihrudkujúce látky
  • GMO
PRE OBČASNÉ POTEŠENIE: kvalitné údeniny, fermentované mliečne výrobky, naozajstná čokoláda, s mierou kvalitný alkohol.

Samozrejme v tejto téme je možné ísť aj hlbšie a ďalej, ale na začiatok snáď stačí.

Najprv bude potrebné vyvinúť isté úsilie a zapojiť pevnú vôľu, ale čoskoro zistíte, že veľa tých lákavých (a zbytočných) vecí z regálov v skutočnosti nepotrebujete.

A pred tým, než začnete - nájdite 300 rozdielov medzi týmito dvoma obrázkami z mojej obľúbenej série fotografií, dokumentujúcich stravovacie návyky rodín po celom svete a ich týždenný rozpočet na jedlo.
rodina jedlorodina jedlo 2
A oplatí sa prečítať aj súvisiaci článok.

Autor: Mgr. Ivana Hrbáľová