Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

28.03.2011

Cukor - biely jed

ilustratívny obrázok

Cukor často býva označovaný ako biely jed. Jeho chuť milujeme a naše telo ho potrebuje. V rafinovanej podobe a pri nadmernom užívaní má však toľko negatívnych účinkov, že je potrebné jeho príjem kontrolovať. Môže spôsobovať vznik cukrovky, nadváhy, hyperaktivity, stavy chronickej únavy, spôsobuje prekyslenie a premnoženie kvasiniek.

Cukor vytvára v tele ideálne prostredie pre zápalové procesy, množenie kvasiniek a húb, odčerpáva z tela minerálne látky a vitamíny skupiny B, oslabuje imunitný a nervový systém, u detí spôsobuje hyperaktivitu.

Cukry sú na druhej strane pre nás dôležitým zdrojom energie a mnohí z nás po sladkej chuti inštinktívne túžia. Je však veľký rozdiel v tom, z akého zdroja túto energiu získavame.
Pre naše zdravie je ideálne, keď potrebnú glukózu a fruktózu získavame z polysacharidov (komplexných cukrov / škrobov napríklad v podobe celozrnných obilnín, vločiek a celozrnných pekárenských výrobkov). Z týchto zdrojov sa energia uvoľňuje pomaly a postupne, čo znamená že si telo udržiava pomerne vyrovnanú hladinu krvného cukru, bez veľkých výkyvov glukózy. Pri takejto strave má naše telo stály prísun potrebnej energie, cítime sa preto vitálni, energickí a nepriberáme na hmotnosti. Zároveň si tak chránime svoj pankreas, ktorý zabezpečuje tvorbu inzulínu.

Keď však konzumujeme cukor priamo, vo forme čistej glukózy alebo vo forme sacharózy (cukor, sladkosti, biele pečivo, sladené nápoje) vtedy sa glukóza počas trávenia uvoľňuje do krvi príliš rýchlo. Následne vznikajú hyperglykemické a neskôr hypoglykemické stavy, ktoré vážne ohrozujú rovnováhu organizmu.

Preto ak si chceme osladiť život, voľme alternatívy, ktoré sú pre naše zdravie optimálne. Vhodnými zdrojmi cukrov sú aj obilninové slady (ako sú špaldový a ryžový sirup) alebo javorový sirup. Tieto sladidlá obsahujú najmä jednoduchý ovocný cukor fruktózu. Pretože fruktóza nespôsobuje v našom organizme také prudké výkyvy hladiny cukru, sú pre nás obilné slady vhodnejším zdrojom sladkej chuti ako sacharóza.

V rozumnej miere môžu tieto slady používať aj diabetici. Obilné slady sú vynikajúce pre fyzicky ťažko pracujúcich, pre športovcov ako aj pre deti.

Našu ponuku prírodných sladidiel nájdete tu.