Kde nás nájdete:

ul. Janka Kráľa 4,
Banská Bystrica
(budova Proxima 2,
na Huštáku vedľa OCA)

mapa

Kontakty:

mobil: +421 907 804 634
e-mail: info@baoba.sk

Otváracie hodiny:

Pondelok 9:30 - 17:30
Utorok 9:30 - 18:00
Streda 9:30 - 18:00
Štvrtok 9:30 - 18:00
Piatok 9:30 - 17:30
Sobota 10:00 - 12:00
Nedeľa zatvorené
BAOBA.sk v sieti Facebook

27.06.2018

Vápnik v makovom oleji?

ilustratívny obrázok

Už som si myslela, že obdobie obsahu vápnika v makovom oleji máme za sebou. Ale zdá sa, že opak je pravdou. V poslednej dobe na mňa vyskočilo niekoľko článkov, či už na webe (rôzne dátumy zverejnenia), alebo z časopisov (z roku 2018), ktoré dokazujú, že táto bludná téma je stále živá.

Nedalo mi a jeden z článkov som sa rozhodla rozobrať a okomentovať blud po blude, aby bolo raz a navždy jasno. Konkrétne tento článok je síce staršieho dáta, ale internet čas nepozná.

Takže k veci:
Vysvetlivka: obyčajným písmom je pôvodný článok, kurzívou môj neľútostný komentár najhmatateľnejších nezmyslov.

Kokosový, repkový, sójový: Ktorý olej prospieva pečeni a ktorý pleti?

Olivový olej obsahuje 85 percent nenasýtených mastných kyselín. Tekvicový zaženie stres a ľanový zníži krvný tlak. Vyberte si na prípravu šalátov ten najzdravší.

Sezamový olej

Upokojuje trávenie, prospieva pečeni a zastavuje hnačky. Predchádza osteoporóze, zmierňuje depresie, chráni pred srdcovo-cievnymi ochoreniami a zvyšuje obranyschopnosť organizmu. Ulahodí aj pokožke, spevní nechty a zastaví vypadávanie vlasov.
Blud 1: "predchádza osteoporóze"
Žeby kvôli obsahu vápnika? Vápnik je minerál a olej ako taký z princípu NIE JE dobrým zdrojom minerálov.
Link na nutričné hodnoty sezamového oleja TU.
Blud 2: "spevní nechty a zastaví vypadávanie vlasov"
Uvedené zázraky môže konať len sezam ako taký, najmä vďaka vysokému obsahu minerálov. Tie sa ale do oleja dostanú len v stopových množstvách.
Link na nutričné hodnoty sezamu TU.

Kokosový olej

Znižuje záťaž nadobličiek, ktorej výsledkom bývajú kruhy pod očami. Stabilizuje hladinu cukru v krvi.
Polovičný blud: "kruhy pod očami"
Pri premene sacharidov, najmä jednoduchých, dochádza k rýchlemu vyplavenie cukru do krvi, za čím obvykle nasleduje jeho prudký pokles. Toto kolísanie je pre telo stresujúce. Stres zaťažuje nadobličky a jeho nadbytok sa môže prejaviť kruhmi pod očami.
Pri trávení kokosového oleja sa energia v podobe glukózy uvoľňuje pomalšie, ako pri trávení sacharidov. Takže hladina cukru v krvi, ktorý sme získali z kokosového oleja, JE STABILNEJŠIA.
Kruhy pod očami však môžu mať pôvod aj inde, spoliehať sa na to, že kokosový olej zvládne aj toto, vám môže priniesť sklamanie.

Tekvicový olej

Ocení ho pleť, vlasy a nechty, ale najmä nervy. Vďaka vysokému obsahu zinku budú fungovať, ako keby v živote nepoznali stres. Na svoje si príde aj imunita a mužská prostata. Neinfekčné zápaly budú vďaka štyrom lyžičkám denne minulosť.
Blud 1: "vďaka vysokému obsahu zinku"
Zinok je minerál a olej nemôže byť dobrým zdrojom minerálov. Ochrana prostaty sa tiež pripisuje zinku, ale ten by ste v oleji márne hľadali. Radšej si dajte celé semiačka, najlepšie nepražené.
Dobrý tuk vašim nervom samozrejme prospeje, len to nebude kvôli tomu zinku.
Blud 2: "Neinfekčné zápaly budú vďaka štyrom lyžičkám denne minulosť"
Tekvicový olej je zdrojom vyššieho podielu omega-6 nenasýtených mastných kyselín, takže ak jeho príjem nevyvážite zvýšeným príjmom tukov s vysokým podielom omega-3 (ľanový alebo rybí), jeho účinok bude práve naopak PRO-ZÁPALOVÝ.

Repkový olej

Má o jednu nenasýtenú omega-3 mastnú kyselinu viac ako olivový olej. V jeho prospech hovorí aj vyšší obsah vitamínu E a fakt, že je pre nás prirodzenejší, lebo pochádza z našich zemepisných šírok.
Repkový olej je kapitola sama o sebe. Kedysi bol pre človeka zle stráviteľný, vďaka vysokému obsahu kyseliny erukovej. Vďaka náročnému šľachteniu, hraničiacemu s genetickou modifikáciou, je teraz jedlý, ale vysoko podozrivý – aspoň mne.
A tie nekonečné, monotónne žlté monokultúrne lány ...
Podľa mňa v našich zemepisných šírkach máme mnoho vhodných a menej podozrivých tukov.

Ľanový olej

Znižuje krvný tlak, zlepšuje pružnosť ciev a chráni ich pred zápalmi. Okrem nenasýtených mastných kyselín je bohatý na lignan, ktorý sa osvedčil pri prevencii rakoviny pŕs a hrubého čreva. Dve lyžice denne zmiernia migrény, menštruačné kŕče.
Polovičný blud: "je bohatý na lignan"
Bohaté na lignany sú hlavne ľanové semienka. Samotný olej však má dlhý zoznam pozitívnych účinkov na ľudské zdravie.

Sójový olej

Dobre znáša vysoké teploty. Obzvlášť vhodný je pre diabetikov, pretože neobsahuje žiadne cukry. Zato minerálov a stopových prvkov má dosť, čo ocenia nervy, mozog a pamäť.
Blud 1: "neobsahuje žiadne cukry"
Keďže diabetici majú problém s metabolizmom sacharidov, môže byť pre nich veľmi prínosné zvýšiť príjem energie z tukových zdrojov, a znížiť príjem energie zo sacharidov.
Treba však poznamenať, že žiadny olej neobsahuje cukry/sacharidy/uhľohydráty. Sójový olej preto pre diabetikov nepredstavuje väčší prínos, než ktorýkoľvek iný olej.
Blud 2: "minerálov a stopových prvkov má dosť"
Olej nemôže byť dobrým zdrojom minerálov, ako som už spomenula vyššie. Pri sójovom oleji sa uvádzajú stopové množstvá železa a zinku, ale je to okolo 0,0001%. Čo asi nepotrebuje komentár.
To, čo by mohli oceniť naše nervy, mozog a pamäť, je lecitín, ten sa však nachádza skôr v celých sójových bôboch.

Pupalkový olej

Znižuje hladinu tukov v krvi a zabraňuje množeniu tukových buniek v tele. Diabetici i kardiaci si na ňom môžu pochutnávať úplne slobodne. Spomaľuje starnutie a tlmí jeho nepríjemné následky.

Blud 1: "zabraňuje množeniu tukových buniek v tele"
Budem rada ak mi niekto vysvetlí logiku tohto konštatovania.
Blud 2: "Diabetici i kardiaci si na ňom môžu pochutnávať úplne slobodne."
Ani veľmi nie. Viaceré štúdie potvrdzujú, že pri týchto diagnózach je prospešné zvýšiť príjem omega 3. Pupalkový olej má prevahu omega-6. Takže si na ňom môžu pochutnávať len vtedy, ak budú mať vyvážený pomer omega-3 a 6, čo je pri súčasnom štýle stravovania skôr vzácnosť.
Na záver  – oleje a tuky sú moja láska. Bez štedrej dávky ľanového, olivového, alebo konopného oleja, alebo masla sa nezaobíde žiadne moje jedlo. Sú skutočným balzamom na nervy, cievy, pokožku (zvonka aj zvnútra). Ale niektoré veci dokážu len vo svojej pôvodnej podobe (ako orech, semiačko alebo klíčok).
Olej je hlavne dobrým zdrojom tukov. A potom v tuku rozpustných vitamínov (A, D, E, K), fosfolipidov, mastných kyselín, sterolov ... Ak sa pozriete na chemické zloženie akéhokoľvek oleja, vidíme tam hlavne tuk. Môžete si to overiť napríklad TU. Zdroj je síce v angličtine, ale aby ste pochopili, o čo mi ide, vám stačia elementárne znalosti cudzích jazykov.
Olej jednoducho nemôže byť dobrým zdrojom minerálov. Nech už ktokoľvek tvrdí čokoľvek. Reklama, letáky, časopisy, internetové články ... Povedzte týmto bludom rázne NIE!

PS: V tomto článku sa makový olej nespomína, ale je to jeden z najčastejších olejových bludov, s ktorými sa môžete stretnúť.

Makový olej

Stačí zadať do googlu "makový olej" a hneď z niekoľkých dôveryhodne pôsobiacich zdrojov sa dozviete, že:
  • makový olej je lepší zdroj vápnika ako kravské mlieko
  • zabezpečuje zdravie kostí a kĺbov
  • je prevenciou proti osteoporóze
  • je prevenciou proti anémii
  • dokonca obnovuje črevnú mikroflóru
  • obsahuje veľké množstvá vápnika, železa, zinku
  • obsahuje vitamíny A, B, C
  • atď.
Nič z toho však NIE JE PRAVDA! Všetky tieto vlastnosti má CELÝ MAK, ktorý obsahuje vápnik, železo a ďalšie minerály, vďaka ktorým môžeme mať pevnejšie kosti a vlákninu, vďaka ktorej môžeme mať zdravšie črevo.

Na porovnanie - nutričné hodnoty maku a makového oleja:
mak a olej

A na záver spomínaný článok z časopisu Eurotelevízia z jari tohto roku.

oleje z časopisu Eurotelevízia

Skúste sa otestovať, či uhádnete, ktoré informácie pri jednotlivých olejoch jednoducho nemôžu byť pravdivé ... Pre lepšie čítanie nájdete v prílohe.

Autor: Mgr. Ivana Hrbáľová

Prílohy